woensdag 19 oktober 2011

Funky Stuff

Funky Town BRT2 jaren tachtig
Wie me kent weet dat ik een liefhebber ben van de Funk muziek stijl. In de tijd van mijn legerdienst, lang geleden in de vorige eeuw was er Funky Town, een programma op Studio Brussel. Dat was in de jaren 80. Eén van de medewerkers was bovendien een soldaat kameraad, Michel Follet.
Dat waren de topdagen van 12 inch vinyl maxi singles met extra lange disco, soul en funk muziek, hoofdzakelijk van zwarte artiesten. Al Jarreau, The Four Tops, The Isley Brothers, Quincy Jones, The Reddings (Tune van Funky Town "The Awakening"), SOS Band, Stevie Wonder en nog vele anderen waaronder ook de Britse Level 42 bijvoorbeeld met de ongelooflijke basgitarist Mark King.
In die tijd is het zowat begonnen, mijn liefde voor de Funk muziek.
Waarom is funk zo onweerstaanbaar dansbaar? 
Ik denk dat het komt door het zogenaamde verrassingseffect in het ritme. Vaak ligt er een accent op de zogenaamde downbeat en dat geeft dat swingende gevoel dat vrijwel iedereen tot bewegen aanzet. Een mooi voorbeeld hiervan en bovendien heel met een heel toepasselijke titel is. Funky Stuff van Kool & the Gang.
Deze live versie is maar liefst 7 minuten lang en bevat een prachtige trompet solo.
Ooit heb ik Kool & the Gang ook live gezien in het Koninklijk Circus in Brussel, een onvergetelijke funky ervaring. Die mannen kunnen een lekkere groove neerzetten.
Funky Nassau en Blues Brothers
Funk, Rhythm & Blues en Jazz en ook Soul behoren eigenlijk allemaal tot de grote familie van de zwarte muziek. Eén van mijn favoriete nummers in de funk muziek is te horen en te zien in de Blues Brothers 2000 film. Verder kwam ik ook nog een heel swingende versie van Funky Nassau tegen gespeeld door Quantic Soul Orchestra, opgedragen aan "All the ladies in the house". De originele versie van Funky Nassau is van de niet zo bekende groep The Beginning of the End.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten