dinsdag 5 juni 2012

Gitaar Trio

Mijn kleine gitaartrio ;-)

Gitaar, hemels instrument

Ik heb besloten op deze blog anairmuziek extra aandacht te geven aan "de gitaar". Dat hemels instrument, wonderbaarlijk veelzijdig, eenvoudig en toch complex, klankkast vol tegenstrijdigheden. Van klassiek tot heavy metal, van jazz tot funk, van blues tot country, van folk tot rock, van flamenco tot reggae, van samba tot rumba ....alle registers gaan open, alle stijlen, alles kan op dat ene op zich eenvoudige instrument, gitaar genoemd, gespeeld worden.
Op de wereld is de gitaar het meest verkochte instrument in de muziekindustrie en het is sinds de jaren zestig alleen maar populairder geworden, betaalbaarder en gemakkelijker om te beginnen leren spelen. Ikzelf leerde het spelen van mijn zus en dat was in de volle punkperiode toen de Sex Pistols met "Anarchy in the UK" de charts veroverden. Ik wou dus snel een elektrische gitaar, maar ik ontdekte later dat er ook in de akoestische gitaren heel wat muziek zit.

Het beroemde gitaartrio

Toen ik voor het eerst het befaamde gitaartrio hoorde: Paco de Lucia, Al Di Meola en John Mc Laughlin was dat echt een WOW-ervaring. De drie gitaristen kwamen uit verschillende muzikale achtergronden en veroverden de wereld eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Oorspronkelijk was het eigenlijk Paco de Lucia, John Mc Laughlin en Larry Coryell. Na enige tijd werd Larry Coryell opgevolgd door Al Di Meola en maakten ze samen 3 albums. Het nummer dat me altijd is bijgebleven van toen is "Mediterranean sundance". Elk van de gitaristen speelt zijn eigen stijl op akoestische gitaar en zo ontstond de "nieuwe" mengeling van flamenco, jazz en folk. Dat waren voor mij de akoestische guitar heroes. Uniek en nog zelden geëvenaard dacht ik, enkel gitaar, instrumentaal zo een groot publiek kunnen bereiken. Voor wie het nooit gehoord heeft, of voor wie het nog eens wil horen en zien hier een YouTube link met een optreden uit 2006 van het beroemde gitaartrio.
Veel gitaar-luisterplezier
Guillermo
p.s. de foto hierboven is van mijn persoonlijke gitaar trio (Fender Mustang, Ibanez AC90 en Duquesa modelo Estudio) niet zo indrukwekkend maar ze hebben mij al vele uren speelplezier bezorgd ;-)

http://anairmusic.blogspot.com/2241.txt
j0f9J@#333332Faf23f@#JP@#F!331


Geen opmerkingen:

Een reactie posten